Używamy plików cookies do celów statystycznych oraz aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu tabor.com.pl. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Akceptuję

Zmodernizowana lokomotywa spalinowa serii ST45 (301Dd)

Opis projektu

Zmodernizowana lokomotywa spalinowa serii ST 45 (301Dd) została wykonana na bazie lokomotywy serii SU (SP) 45 – 301Db i przeznaczona jest zasadniczo do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 1800 ton na trasach pierwszo- i drugorzędnych z prędkościami do 120 km/h. Lokomotywa została wykonana przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na podstawie dokumentacji konstrukcyjnej opracowanej przez Instytut Pojazdów Szynowych “TABOR” w Poznaniu i została wprowadzona do eksploatacji 30 czerwca 2009 roku.
Zakres modernizacji obejmował:

  • wymianę silnika spalinowego o zwiększonej do 1350 kW mocy przy zachowaniu dotychczasowej prądnicy głównej
  • zastosowanie synchronicznej prądnicy pomocniczej współpracującej z przetwornicą statyczną
  • wprowadzenie napędów pomocniczych (sprężarki, wentylatorów, silników trakcyjnych) z wykorzystaniem silników prądu zmiennego
  • wprowadzenie nowoczesnych mikroprocesorowych układów sterowania i diagnostyki
  • zastosowanie nowoczesnych układów sprężonego powietrza i hamulca, w tym sprężarki typu śrubowego, tablicy pneumatycznej, manipulatorów pulpitowych, hamulca postojowego typu sprężynowego, układu smarowania obrzeży kół
  • zastosowanie układów przeciwpoślizgowych
  • pełną modernizację kabin sterowniczych obejmującą wymianę układu pulpit – fotel, wprowadzenie nowej izolacji i wyłożeń, okien i szyb, wycieraczek i spryskiwaczy, lusterek zewnętrznych, układu klimatyzacji
  • zastosowanie w przedziale maszynowym nowoczesnych systemów gaszenia na mgłę wodną.

Lokomotywa przeszła pełne próby i badania, w tym próby eksploatacyjne uzyskując bezterminowe świadectwo nr T/2010/0045 dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Obecnie wykonano 11 szt. zmodernizowanych lokomotyw serii ST46 (301Dd) wprowadzając je do eksploatacji na całej sieci PKP PLK S.A.: Bydgoszcz - Gdańsk, Grudziądz - Gdańsk, Czechowice Dziedzice - Katowice, Lublin - Rzeszów.