Widok z boku zmodernizowanej lokomotywy ST 46 (303Da)

W grudniu 2011 roku została wykonana i wdrożona do prób zmodernizowana lokomotywa spalinowa serii ST 46 zbudowana na bazie lokomotywy SU 46. Lokomotywa została zmodernizowana przez Instytut Pojazdów Szynowych “TABOR” wspólnie z Pojazdami Szynowymi PESA Bydgoszcz S.A. Projekt zrealizowano w oparciu o projekt celowy nr 6 ZR 2009 C/0 7187 dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Lokomotywa po przeprowadzonej modernizacji jest przeznaczona zasadniczo do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 1700 ton z prędkościami do 120 km/h.
Zakres modernizacji lokomotywy obejmował:

  • wymianę silnika spalinowego i zwiększenie mocy lokomotywy z 1650 na 1800 kW
  • wprowadzenie zespołu prądnic synchronicznych (głównej i pomocniczej)
  • zastosowanie aparatów i urządzeń obwodów elektrycznych pomocniczych na napięcie 3x400V, 230V 50Hz AC oraz 24VDC z wykorzystaniem prądnicy statycznej
  • wprowadzenie napędów pomocniczych (sprężarki, wentylatorów, silników trakcyjnych, wentylatorów głównych chłodnicy) z wykorzystaniem silników prądu zmiennego i silników hydraulicznych
  • modyfikację układu pneumatycznego i hamulca poprzez zastosowanie tablicy pneumatycznej, hamulca postojowego sprężynowego, układu przeciwpoślizgowego, sprężarki powietrznej typu śrubowego
  • zabudowę nowych podpór gumowo-metalowych, rekonstrukcję prowadzenia zestawu kołowego w ramie wózka, zabudowę układu smarowania obrzeży kół oraz układu podgrzewania cieczy chłodzącej
  • wprowadzenie mikroprocesorowego układu sterowania i diagnostyki
  • pełną modernizację kabin sterowniczych w zakresie układu pulpit – fotel, wyłożenia, izolacji, zabudowy układów klimatyzacji
  • zastosowanie układów bezpieczeństwa ruchu stosowanych na PKP i DB
  • wymianę okien czołowych, likwidację drzwi od strony maszynisty, zabudowę nowych lamp sygnałowych i oświetlenia zewnętrznego
  • zastosowanie elektronicznych prędkościomierzy, systemów radiołączności, urządzeń przeciwporażeniowych i przeciwpożarowych oraz układów pomiaru oleju napędowego

Na czas sześciomiesięcznych prób eksploatacyjnych zmodernizowana lokomotywa uzyskała świadectwo nr T/2011/1013 dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego ważne do 30.09.2012 roku. Obecnie pierwszy egzemplarz zmodernizowanej lokomotywy jest eksploatowany z pociągami towarowymi na trasach Bydgoszcz – Gdańsk, Bydgoszcz – Grudziądz.